Een zakelijke rechtsbijstandverzekering, heb ik dat nou echt nodig?

Ondernemer zijn brengt risico’s met zich mee. Sommige risico’s zijn in te dekken door verzekeringen. Een zakelijke rechtsbijstandverzekering is niet verplicht. De risico’s die je in kan dekken met deze verzekering kan je dan ook beschouwen als risico’s die je bewust wilt lopen of niet. Om inzage te geven in een greep uit deze risico’s, is deze blog geschreven. Waarom zou je wel of geen zakelijke rechtsbijstandverzekering nemen?

 

Een zakelijk conflict, kan dat ook opgelost worden zonder een zakelijke rechtsbijstandverzekering?

Iedere goede ondernemer wil natuurlijk tevreden klanten die blij zijn over het geleverde product of de verleende dienst. Daar streef je naar en vaak doe je er alles aan om je belofte waar te kunnen maken. Maar helaas ontstaan hier soms meningsverschillen over. Naar jou mening vraagt of eist de klant meer dan is afgesproken. Of vanuit het oogpunt van de klant, jij als ondernemer bent niet nagekomen wat je hebt belooft.

Een dergelijke situatie kan natuurlijk ook voorkomen met een leverancier waarmee je samenwerkt. De door jou afgenomen producten of diensten voldoen niet, of zijn misschien zelfs helemaal niet geleverd. Een vervelende situatie.

Daarnaast heb je in je werk natuurlijk ook nog met andere derde partijen te maken. Bijvoorbeeld gemeenten of andere overheidsinstanties, dit verschilt per branche waarin je werkzaam bent. Ook daar kunnen zakelijke conflicten ontstaan.

In eerste instantie proberen we het als ondernemers natuurlijk zelf op te lossen. Even overleggen met de betreffende partijen, een telefoontje of mailtje waarbij je er samen uit probeert te komen. Vaak resulteert dit in wederzijds begrip waardoor een van de partijen de juiste stap neemt of dat er goede compromis wordt gesloten. Misschien ga je er ook van uit dat je de conflicten zelf kunt oplossen, wat in veel gevallen natuurlijk ook zo is.

Maar soms lukt het niet om zelf of met de betreffende partij tot een oplossing te komen voor het zakelijke conflict. Dan is het fijn om een zakelijke rechtsbijstandverzekering te hebben.

 

Een zakelijk conflict via een zakelijke rechtsbijstandverzekering oplossen.

Als je niet zelf of met de betreffende partij tot een oplossing komt voor het zakelijke conflict dan is dat natuurlijk heer vervelend. Je kan er op dat moment voor kiezen om een jurist in te schakelen, maar dat brengt ook al snel een flinke kostenpost met zich mee. Juristen en advocaten hebben een relatief hoog uurtarief. Als je dat niet uit kan of wilt geven sta je dus met lege handen. Dan moet het conflict misschien onopgelost blijven wat op zichzelf ook een flinke kostenpost met zich mee kan brengen.

Dan is het fijn om een zakelijke rechtsbijstandverzekering te hebben. Hierbij betaal je maandelijks een scherpe premie, deze is vaak heel goed betaalbaar als je een zakelijke rechtsbijstandverzekering neemt in combinatie met een groter zakelijk verzekeringspakket.

De verzekeraar wijst je een jurist toe die je bij staat in je conflict. Deze jurist dient natuurlijk het hele verhaal te kennen die jij uit de doeken mag doen met eventuele bewijsstukken, communicatie etc. die te maken hebben met het conflict. De zakelijke rechtsbijstandverzekeraar komt dan op voor je rechten en dat is een fijn gevoel. Vaak neemt de betreffende jurist eerst contact op met de tegenpartij om te kijken of het op die manier opgelost kan worden. Mocht dat niet lukken dan kan het zijn dat het conflict uit loopt op een rechtszaak. De jurist zal dan natuurlijk een advies geven of een rechtszaak het waard is en of het haalbaar is om dit aan te gaan en op die manier tot een oplossing te komen.

Zo ben je middels de zakelijke rechtsbijstandverzekering goed op de hoogte van je rechten en de mogelijkheden. Fijn om in gevallen van een zakelijk conflict te weten dat je op een verzekeraar terug kunt vallen die voor je op komt.

 

Een niet betaalde factuur en een zakelijke rechtsbijstandverzekering.

Een andere, heel belangrijke, reden om een zakelijke rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Je vertrouwd er op dat je klanten netjes de facturen betalen. En in de meeste gevallen is dat gelukkig ook zo. Maar soms wordt er niet betaald. Dit kan te maken hebben met een zakelijk conflict zoals hierboven omschreven, maar het heeft ook vaak te maken met mensen of ondernemingen die er geen moeite mee hebben om misbruik van je te maken.

Ook hier probeer je dit natuurlijk eerst zelf op te lossen. Even een belletje of mail zorgt er ook vaak voor dat een factuur betaald wordt. Bij grotere afnames van je producten of diensten kan het natuurlijk ook slim zijn om een aanbetaling te vragen. Als die niet wordt betaald volgens afspraak dan weet je direct met wat voor klant je te maken hebt. Maar wat als je eigen acties er niet toe leiden dat je betaald krijgt?

Ook dan is een zakelijke rechtsbijstandverzekering fijn om op terug te vallen. Bij kleinere facturen kiest de zakelijke verzekeraar er vaak voor om dit ‘af te kopen’. In zo’n geval betaald de verzekeraar een gedeelte of de gehele factuur rechtstreeks aan jou. Omdat het bij kleinere bedragen te veel kost om een jurist aan het werk te zetten en de klant aan te sporen om te betalen.

Bij grotere bedragen gaat de zakelijke rechtsbijstandverzekeraar voor je aan de slag. Middels telefonisch contact, brieven en mails zal de jurist de klant sommeren om te betalen. Omdat je zelf de klant niet zo ver kon krijgen om te betalen kan jij je als ondernemer heel machteloos voelen. En natuurlijk oneerlijk behandelt. Jij hebt iets geleverd en dat wordt nu niet betaald. Dan is een geruststelling dat je een goede jurist achter je hebt staan die je begrijpt en voor je op komt. Een situatie als dit kan ook leiden tot een rechtszaak. Ook dan zal er gekeken worden of dat het waard is, soms kiest een zakelijke verzekeraar er dan voor om als nog een gedeelte van de factuur aan je te vergoeden. Uiteraard allemaal in overleg met jou als ondernemer.

 

Wil je meer weten over een zakelijke rechtsbijstandverzekering voor jou als ondernemer?

Neem dan contact op: Klik hier…